تشخیص معتبر بودن مجلات خارجی برای ارسال مقاله

با سلام

پیرو سوالات مکرری که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری حسابداری در زمینه تشخیص معتبر بودن مجلات خارجی برای ارسال مقالات مستخرج از پایان نامه های خود می پرسند، در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه شده است.

از نظر وزارت علوم، مجلاتی که در لیست سیاه این وزارتخانه قرار نداشته باشند، معتبر محسوب می­ شوند. وزارت علوم، هر ساله لیست مجلات نامعتبر را استخراج کرده و منتشر می­ کند. برای اطلاع از این لیست که هر ساله به روز می­ شود می­توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید:

https://rppc.msrt.ir/fa/download/category/209/%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%B1

اما ممکن است دانشگاه ها به صورت جداگانه نیز فیلترهایی بر نشریات معتبر و قابل قبول اعمال نمایند. این فیلترها معمولا بر مبنای سه شاخص قرار داد:

  1. شاخص H یا همان H-index: این شاخص مربوط به مجلات معتبر با نمایه SCOPUS بوده و البته برای دانشگاه ها یا اشخاص نیز قابل محاسبه است. اگر مقدار این شاخص برای یک مجله (یا دانشگاه یا شخص) برابر n باشد به این معنی است که آن مجله (یا دانشگاه یا شخص) حداقل دارای n مقاله است که به هر کدام از آنها حداقل n مرتبه رفرنس داده شده است. این شاخص اگر برای یک مجله حول و حوش عدد ۱۰ باشد می توان آن را مجله معتبری دانست.
  2. شاخص Q: این شاخص نیز مربوط به مجلات معتبر با نمایه SCOPUS بوده و در واقع نوعی طبقه بندی بین مجلات معتبر است. این شاخص، مجلات را بر اساس میزان استنادی که به آنها شده است به چهار دسته شامل Q3، Q2، Q1 و Q4 چارک بندی می­ کند که مجلات قرار گرفته در چارک Q1 دارای بالاترین امتیاز و مجلات قرار گرفته در چارک Q4 دارای پایین ترین امتیاز هستند. معمولا مجلات Q3 و بالاتر از نظر دانشگاه ها معتبر محسوب می شوند.
  3. شاخص IF یا Impact Factor: این شاخص مربوط به مجلات معتبر با نمایه ISI بوده و به شیوه دیگری، مجلات را بر اساس میزان استناد به مقاله های شان طبقه­ بندی می­ کند. این شاخص هرچه بالاتر باشد، میزان اعتبار آن مجله نیز بالاتر است. چون نشان دهنده­ ی این است که به مقالات آن مجله بیشتر استناد شده است.

هر سه­ ی این شاخص­ ها برای هر مجله از سالی به سال دیگر تغییر کرده و به روز می­ شوند. برای اطلاع از دو شاخص H-index و Q بهترین راه مراجعه به سایت SJR به آدرس https://www.scimagojr.com/journalrank.php است. پس از ورود به این سایت، کادر All subject areas را روی حالت Business, Management and Accounting قرار داده و گزینه Apply را کلیک کنید. جدولی مانند شکل زیر نشان داده می­ شود:

در این جدول می توانید طبقه بندی بر اساس H-index و طبقه بندی بر اساس Q (همان SJR) را مشاهده کنید. با کلیک روی هر سرستون می­ توانید ترتیب نمایش آن را از بیشترین به کمترین یا بر عکس، تغییر دهید. با کلیک روی گزینه Download Data می­ توانید این جدول را در قالب Excel نیز دریافت نمایید. همچنین با کلیک روی نام هر مجله نیز اطلاعات دقیق تر و جزئی تری از مجله شامل سن، کشور، حوزه های موضوعی تحت پوشش، انتشارات، روند تغییر این شاخص ها از گذشته تا کنون و مواردی از این قبیل را مشاهده کنید.

اطلاعات مربوط به شاخص IF نیز در سایت تامسون رویترز به آدرس thomsonreuters.com درج می شود که معمولا پولی بوده و به شکل رایگان قابل دانلود نیست. بهترین کار این است که عبارت thomson reuters journal impact factor را به همراه سال مربوطه در گوگل سرچ کنید تا لیست رتبه بندی مجلات بر این اساس در قابل Excel یا Pdf به شما نشان داده شود. بعنوان مثال، این لیست برای سال ۲۰۱۶ در ادامه برای دانلود قرار داده شده است:

۲۰۱۶ journal citation reports (thomson reuters)

موفق باشید.